استاد هوانگجو، نقاش بزرگ چين، رئيس مركز تحقيقات هنري چين و رئيس موزه يانهوانگ پكن درباره آثار استاد فرشچيان معتقد است: «آثارش، او را از معدود هنرمنداني ساخته كه ماندگارند و تنها فرزند زمان خويش نيستند بلكه به همه ادوار هنر تعلق دارند.»
عصر ما دوران نوجويي و نوآوري است و براي ملتهايي كه بنا به سابقه تاريخي و فرهنگي خود داراي سنت هنري هستند عبور از مرحله كهن به نو در هنرهاي سنتي و ملي يكي از پيچيدهترين مسايل و از مهمترين تعهدات هنرمند در برابر جامعه است. من به انگيزه علاقه ديرين خود به هنر به مطالعه و بررسي آثار هنر ايران به خصوص نقاشي سنتي توجه و گرايش خاص دارم. برگزاري سمينار و نمايشگاه هنر ايران با همكاري دانشگاه پكن و موسسه يانهوانگ مخصوصا سخنراني و مباحث ارزشمند دكتر مظفر بختيار استاد ممتاز دانشگاه پكن و متخصص عاليقدر در هنر و فرهنگ چين موجب شد تا هنرشناسان آگاهانهتر و با ديدگاهي روشنتر به آثار كلاسيك هنر ايران و ارتباط ظريف و عميق بين هنر چين و ايران بنگرند. نقاشيهاي كمالالدين بهزاد و رضا عباسي و محمودخان صبا ستايش ما را برانگيخت و آثار خوشنويسي ميرزا غلامرضا اصفهاني نشان داد كه هنر والاي خوشنويسي تا چه حد ميتواند خود را از قيد زبان و كلام رها سازد و به عنوان هنر محض و مستقل و غيروابسته جايگاهي ويژه و متعالي يابد. در بين هنرمندان معاصر، استاد محمود فرشچيان كه شهرت جهاني دارد موفق شده است در نقاشي سنتي با حفظ اصول و اصالتهاي آن نوآوري كند و داراي سبك و مكتب خاص و تأثيرگذار شود. اهل هنر درمييابند كه نوآوري و رسيدن به شيوه متمايز و ممتاز شخصي در هنرهاي سنتي كه اصالت آن در حفظ سنت است تا چه حد مايه ذوق و خلاقيت و قدرت ابتكار توأم با شناخت دقيق و اصيل از ميراث فرهنگي و تاريخي و در عين حال برداشت درست و صحيح از نوآوري لازم دارد.
اين همان راهي است كه نقاشان و استادان سنتگراي چين نيز در پيش گرفتهاند و بعضي از آنان هم در اين زمينه دستآوردهاي موفقيتآميز داشتهاند. اين امتيازات و ويژگيهاي هنري، استاد محمود فرشچيان را به صورت يكي از چهرههاي درخشان هنر نقاشي معاصر درآورده و از معدود هنرمندان ماندگار ساخته كه تنها فرزند زمان خويش نيستند و ارزشيابي آنان فقط به معيارهاي زمان و مكان خودشان محدود نميشود. اينان به همه ادوار هنر تعلق يافتهاند.